
Oj, jag glömde…
… att begära avdrag för resor till och från arbetet i årets deklaration! Eller kanske upptäckte du att du missade ett avdrag som du har rätt till i föregående års deklaration? Ingen fara, i den här artikeln går vi igenom vad du ska göra för att rätta din deklaration eller tidigare års deklarationer.
Hur du begär omprövning av en tidigare års deklaration
Det du behöver göra om du har glömt att redovisa något, det kan både vara ett avdrag eller en inkomst, är att rätta den inlämnade deklarationen. Det gör du genom att begära en omprövning av beslutet om skatt. En omprövning innebär att Skatteverket bedömer frågan en gång till och fattar ett nytt beslut.
När du vill begära en omprövning av ett beslut skriver du vad du vill ska ändras och varför. Ibland kan det vara lättare att lämna en ny deklaration och lämna de korrekta uppgifterna. Du kan, om det behövs, bifoga kopia på de handlingar som visar ditt avdrag eller liknande. Du behöver ange vilket beskattningsår som din begäran avser. Du kan antingen skriva brevet själv eller använda en blankett från Skatteverket. Om du använder blanketten är du säker på att du får med alla uppgifter som du behöver. Din begäran lämnar du till Skatteverket.
Hur långt tillbaka i tiden kan du begära omprövning? En begäran om omprövning ska ha kommit in till Skatteverket senast det sjätte året efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. Det innebär att du under 2023 kan begära omprövning av den slutliga skatten för de sex tidigare beskattningsåren, dvs. för åren 2017 till 2022.
Om du inte är nöjd med ett beslut från Skatteverket
Då kan du som ett första steg begära omprövning av beslutet och du behöver då lämna in en begäran om omprövning precis som har beskrivits ovan.
Som en sista utväg är det också möjligt att överklaga ett beslut från Skatteverket. Ärendet kommer då att avgöras av förvaltningsdomstolen. Men först ska Skatteverket besluta en extra gång innan ärendet lämnas till domstolen. Du skriver ett överklagande och talar om vad du anser vara fel och varför. Du måste ange vilket beslut du överklagar och vilket beskattningsår som det handlar om. Du kan skriva ett eget brev eller använda en blankett för överklagande. Använder du blanketten är du säker på att du får med alla uppgifter. Överklagandet lämnar du till Skatteverket men som mottagare ska du skriva förvaltningsrätten. Skatteverket kommer efter sitt beslut att lämna över ärendet till domstolen.
Tidsbegränsningen för när ett överklagande senast måste vara inne är densamma som vid begäran om omprövning. Du behöver inte betala något för ett överklagande, oavsett och du vinner eller förlorar. Har du betalat ett ombud för att hjälpa dig kan du få ersättning från staten om du får rätt eller delvis rätt.
The post Oj, jag glömde… appeared first on Tidningen Konsulten.
Srf konsulterna tipsar: Bidrag för laddstolpar
Visste du att du som arbetsgivare kan få halva kostnaden täckt när du installerar laddstolpar för dina anställda? Genom Naturvårdsverkets satsning Ladda bilen finns möjlighet att söka …
Så får du en stressfri höst på jobbet
Sommaren närmar sig sitt slut och så även semestern. Hur får du en stressfri start på hösten och ett effektivt arbetsflöde ända till årsskiftet? Den irländska löneexperten Helen Dooley …
Ny undersökning: Krångliga 3:12-regler hämmar tillväxten
En medlemsundersökning från Företagarförbundet visar att många småföretagare tycker att 3:12-reglerna är krångliga, tidskrävande och hämmande för tillväxt. Under ett webbinarium för …
Ny EU-dom: Så påverkas överföring av personuppgifter till USA
Den 4 september meddelade EU-domstolen (Tribunalen) en betydelsefull dom som påverkar alla organisationer som överför personuppgifter till USA. Enligt domen anses USA fortsatt erbjuda ett …
Srf konsulterna tipsar: Har du uppdaterat din SNI-kod än?
Från årsskiftet gäller nya SNI-koder – branschkoderna som visar inom vilken verksamhet ett företag är aktivt. Cirka en halv miljon företag påverkas och behöver själva se till att …
A-kassa viktig även för småföretagare – men många saknar skydd
Trots en turbulent omvärld och osäker ekonomi saknar över hälften av Sveriges småföretagare försäkring vid arbetslöshet. Detta har SMÅA, a-kassan för företagare, länge arbetat för …
Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning
Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de …
Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4
Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den …
Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten
Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga …
”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”
Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? …